Cel i podział nauki cz. 1

Autor: | Opublikowane w O nauce czytania 1 Comment
Tagi: wychowanie wczesnoszkolne, wychowanie z nauczaniem, wychowanie zdrowotne, wychowanie żłobkowe

Każdy człowiek powinien, czytając na głos lub mówiąc do większej liczby słuchaczy, czytać i mówić tak, żeby go wszyscy nie tylko słyszeli i rozumieli, ale więcej jeszcze, żeby go bez wysiłku rozumieli i z przyjemnością słuchali.

Wymagania te określają cele nauki czytania nagłos. Trzeba, żeby nas: słyszano, rozumiano i słuchano. Nauka czytania na głos, — a dobre i piękne czytanie jest podstawą dobrego i pięknego mówienia — dzieli się zatem na trzy stopnie:

  1. czyste i wyraźne wymawianie — ażeby być słyszanym,
  2. poprawne i logiczne akcentowanie, poprawne przerwy, podział i budowa dźwiękowa zdań i okresów – ażeby być zrozumianym;
  3. estetyczne, tj. piękne czytanie – a zatem sztuka czytania na głos, ażeby nas chętnie słuchali.

Pierwszy stopień – wymawianie – jest mechaniką mowy. Trzeba zacząć od głosek, tj. od spółgłosek i samogłosek, przejść do sylab czyli zgłosek, a na koniec do całych wyrazów. Wszelkie wymawianie polega (wedle Humboldta) na władzy, jaką duch ludzki posiada nad narzędziami mowy, zniewalając je do wytworzenia takich dźwięków, jakie dążeniom jego odpowiadają.

Comments
  1. Posted by Reklama