Ćwiczenia języka cz. 2

Autor: | Opublikowane w O nauce czytania 1 Comment
Tagi: technika z wychowaniem komunikacyjnym, wychowanie 12 latka, wychowanie 2 dzieci, wychowanie 2 latka, wychowanie 3 dzieci

Dla wytworzenia wszystkich spółgłosek naszej mowy, z wyjątkiem spółgłosek wargowych: P, B, F, W i M, przy których język zachowuje się biernie – język jest narzędziem głównym. Zadziwiająca wprost jest giętkość, elastyczność i sprawność, z jaką ruchliwy ten instrumencik mięśniowy wydłuża się i kurczy, zwęża się i rozszerza, wygina się, płaszczy i kręci, przybiera kształt wklęsły lub wypukły, drga swym niezmiernie sprężystym i zwinnym koniuszczkiem, skacze w górę i spada na powrót, zadaje, jak zręczny szermierz szpadą, szybkie cięcie i cofa się w okamgnieniu w paradę, a wszystko to, ażeby wyrzeźbić i wymodelować każdą spółgłoskę i wszystkie jej połączenia i kombinacje.

Ćwiczenia języka odbywają się szeptem. Są one bardzo pożyteczne do wykształcenia sprawności i ruchliwości języka, a odkrywają przy tym mnóstwo drobnych tajemnic warsztatu żywego słowa, przyczyniają się wielce do wydoskonalenia artykulacji.

Obok poprzednio opisanych ćwiczeń, należy więc każdy wiersz, po przerobieniu ustępu powtarzać także szeptem trzy razy, stopniując tempo w stosunku 1:2:4.

Comments
  1. Posted by Reklama