Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 3

Autor: | Opublikowane w O nauce czytania 1 Comment
Tagi: wychowanie patriotyczne, wychowanie przez czytanie, wychowanie przez sztukę, wychowanie religijne, wychowanie resocjalizacyjne

Mięśnie, nie biorące w gimnastyce tej udziału, zanikają z czasem w organizmie: tracimy zupełnie władzą nad nimi. Akrobaci cyrkowi uprawiają gimnastyką mięśni rozmaitych organów ciała od najpierwszych lat dzieciństwa, kiedy mięśnie są jeszcze miękkie i gibkie, bo wtedy najłatwiej osiągnąć można potrzebną sprawność, podatność r elastyczność. Im później zaczęta, tym trudniejszą staje się praca.

Otóż podobnie ma się rzecz z gimnastyką mięśni narządzi naszej mowy. Nie można jej dość wcześnie rozpocząć, ażeby dojść do możliwie największej giętkości i sprawności tych mięśni. Największe więc znaczenie posiada ta gimnastyka mięśni w samych początkach nauki szkolnej, w pierwszych klasach szkoły ludowej. W późniejszych latach rozpoczęta nie może wydać równie dodatnich wyników. Twierdzenie, jakoby dzieci nie zdołały podołać trudnościom tej gimnastyki, jest błędne. Słuch dziecka jest ostrzejszy i lepiej uzdolniony do uchwycenia najdelikatniejszych różnic dźwiękowych i artykulacyjnych, aniżeli ucho dojrzałego człowieka. Popęd naśladowniczy u dziecka jest o wiele silniejszy, a narzędzia głosowe elastyczniejsze i bardziej do wszelkiego naśladownictwa przydatne. Przykład nareszcie nauczyciela silniej działa na dzieci, aniżeli na ludzi dorosłych, skłonniejszych do krytycznej opozycji.

Comments
  1. Posted by Reklama