Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 4

Autor: | Opublikowane w O nauce czytania 1 Comment
Tagi: wychowanie mieszczańskie, wychowanie naturalne, wychowanie niemowlaka, wychowanie noworodka, wychowanie obywatelskie

Cel tych ćwiczeń zatem ściśle jest określony: chodzi o gimnastyką mięśni narządzi mowy. Czynność to na wskróś mechaniczna. Z tego powodu znajdują się w tych ćwiczeniach także i takie połączenia, które się w żywej mowie, unikającej oczywiście najtrudniejszych kombinacji spółgłoskowych, wcale nie pojawiają. Można by zarzucić, że są one z tego powodu zbyteczne. Tak nie jest. Bo skoro idzie tylko o ćwiczenia gimnastyczne, to właśnie takie ruchy będą najpożyteczniejsze, którym mięśnie nasze największy opór stawiają, których wykonanie największe więc trudności sprawia, bez względu na to, czy ruchy te w żywej mowie pojawiają się czy nie. Są to niejako przyrządy gimnastyczne o kształtach nieraz bardzo dziwacznych, na których dziatwa ćwiczy się w pokonywaniu najtrudniejszych ruchów mięśni z możliwie największą łatwością, przez co cały układ ruchowy narządzi mowy zyskuje na sile, sprawności i gibkości. To ćwiczenie nowych ruchów wpływa poza tern także na układ nerwowy, dając mu możność pobudzania do skurczu pewnych grup mięśni z coraz to innym następstwem i natężeniem.

Comments
  1. Posted by Reklama