koci katar objawy Archive

Wykształcenie słuchu

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Pierwszym staraniem nauczyciela prowadzącego ćwiczenia w wymawianiu, będzie wykształcenie słuchu. Rozwój głosu i artykulacji zależy przede wszystkim od ucha. Bez słuchu niema mowy i to do tego stopnia, że głuchota od urodzenia zawsze jest połączona z bezwzględną niemotą. Ucho jest pierwszym nauczycielem i krytykiem głosu zarówno jak wymowy. I tak, jak w nauce czytania na […]

koci katar objawy

Gimnastyka mięśni

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Celem tej gimnastyki jest: 1) poprawne i nieskazitelnie czyste wymawianie głosek naszej mowy i najrozmaitszych połączeń tych głosek w sylaby; 2) wyrobienie gibkości i ruchliwości całego mechanizmu aparatu głosowego i artykulacyjnego za pomocą systematycznego i stopniowego ćwiczenia mięśni organów głosowych i artykulacyjnych. Ćwiczenia następujące ułożone są przeto w ten sposób, że zaczynają się od najłatwiejszych, […]

koci katar objawy

Zgłoski czyli sylaby

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Z połączenia spółgłosek z samogłoskami powstaje wymawianie, a jednostką tego połączenia jest zgłoska czyli sylaba. Dźwięk muzyczny samogłoski nie zmienia się zasadniczo przez dołączenie spółgłoski, doznaje tylko pewnej modyfikacji. Zgłoska jest organiczną jednostką, występuje zawsze jako ściśle określony, jednolity dźwięk i działa na ucho nasze jako nierozłączna całość. W kompozycji jej pierwiastków dźwiękowych występują formy […]

koci katar objawy

Samogłoski cz. 2

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Kształt ust przy wymawianiu samogłosek modyfikuje się w sposób następujący: U. — Zęby rozwarte, wargi przybierają kształt ryjkowaty, krtań spada. Rezonator, t. j. kanał ustny, jest przy U najdłuższy, skutkiem największego wychylenia się warg naprzód. Baczność na wytworzenie dźwięku na ustach, nie w gardle. I. — Zęby ściśnione, usta się rozszerzają, wargi cofnięte, poziomo ukształtowane, […]

koci katar objawy

Cel i podział nauki cz. 3

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Trzeci stopień, estetyczny, polega przede wszystkim na wzruszeniach artystycznych, jakie sztuka czytania na głos, w odniesieniu zwłaszcza do poezji, wywołać powinna, i przekracza tern samem cele i zadania nauki szkolnej. Niepodobna go jednak zupełnie wyłączyć i pominąć. I przyrodnikowi, opisującemu w sposób ściśle naukowy strukturę kwiatu, godzi się wszakże zwrócić uwagę także na estetyczne i […]

koci katar objawy

Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Narzędzia mowy naszej są trojakiego rodzaju: a) motoryczne: płuca i tchawica, organy, wytwarzające właściwą siłę popędową aparatu głosowego; b) dźwiękowe, czyli wibracyjne, wytwarzające właściwy dźwięk: krtań z wiązadłami (strunami) głosowymi, szparą głosową (głośnią) i t. zw. nagłośnią (pokrywką krtaniową, zamykającą głośnię podczas jedzenia i picia); i c) artykulacyjne, mieszczące się w właściwej sali koncertowej mowy […]

koci katar objawy

Samogłoski cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Samogłoski są właściwie muzykalnym pierwiastkiem żywej mowy. W samoistnie wypowiedzianych samogłoskach brzmi nieprzerwanie prąd dźwiękowy naszego głosu. Źródłem tego dźwięku, jedynym jego ogniskiem brzmieniotwórczym są wiązadła głosowe w krtani, zwane także strunami głosowymi, pomiędzy które przechodzi szparą (tzw. „głośnią”) prąd powietrza wydechowego, niby „smyczek” skrzypcowy, prowadzony miarowym ruchem oddechowym płuc, niby prawą ręką skrzypka. W […]

koci katar objawy

Cel i podział nauki cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Każdy człowiek powinien, czytając na głos lub mówiąc do większej liczby słuchaczy, czytać i mówić tak, żeby go wszyscy nie tylko słyszeli i rozumieli, ale więcej jeszcze, żeby go bez wysiłku rozumieli i z przyjemnością słuchali. Wymagania te określają cele nauki czytania nagłos. Trzeba, żeby nas: słyszano, rozumiano i słuchano. Nauka czytania na głos, — […]

koci katar objawy

Spółgłoski cz. 2

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Mamy z tego punktu widzenia, wedle funkcji działających każdym razem narzędzi, rozmaite rodzaje spółgłosek. A mianowicie: 1) Wybuchowe spółgłoski: B, D, G, P, T, K. Cechuje je zupełne zwarcie narzędzi, a to w dwojaki sposób, przez raptowne otwarcie, („wybuch”) zamkniętej, albo przez również raptowne zwarcie otwartej jamy ustnej. Przy B i P leży zwarcie pomiędzy […]

koci katar objawy

Spółgłoski cz. 4

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
3) Złożone spółgłoski: C, DZ, CZ, DŻ, Ć, DŻ, – powstają przez zbliżenie narzędzi i wytworzenie szczeliny szmerotwórczej, bądź pomiędzy przednią częścią języka a przednimi zębami (C, Dz, Cz i Dż), bądź też pomiędzy średnią częścią języka a przednimi zębami (Ć i Dż). Przy C i Dz język jest plaski (tak samo jak przy S […]

koci katar objawy

koci katar objawy