litery podświetlane warszawa Archive

Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 2

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Za każdą taką zmianą idzie zmiana barwy dźwiękowej głosu, odpowiadającej całej skali uczuć i nastrojów ludzkich we wszystkich stopniach, kombinacjach i przejściach. Działanie wszystkich tych narządzi i instrumentów odbywa się za pomocą mchów mięśni. Od sprawności i podatności tych ruchów zależy więc przede wszystkim dobre wymawianie. Każda spółgłoska sama dla siebie, każda kombinacja jej z […]

litery podświetlane warszawa

Spółgłoski cz. 4

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
3) Złożone spółgłoski: C, DZ, CZ, DŻ, Ć, DŻ, – powstają przez zbliżenie narzędzi i wytworzenie szczeliny szmerotwórczej, bądź pomiędzy przednią częścią języka a przednimi zębami (C, Dz, Cz i Dż), bądź też pomiędzy średnią częścią języka a przednimi zębami (Ć i Dż). Przy C i Dz język jest plaski (tak samo jak przy S […]

litery podświetlane warszawa

Wykształcenie słuchu

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Pierwszym staraniem nauczyciela prowadzącego ćwiczenia w wymawianiu, będzie wykształcenie słuchu. Rozwój głosu i artykulacji zależy przede wszystkim od ucha. Bez słuchu niema mowy i to do tego stopnia, że głuchota od urodzenia zawsze jest połączona z bezwzględną niemotą. Ucho jest pierwszym nauczycielem i krytykiem głosu zarówno jak wymowy. I tak, jak w nauce czytania na […]

litery podświetlane warszawa

Spółgłoski cz. 2

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Mamy z tego punktu widzenia, wedle funkcji działających każdym razem narzędzi, rozmaite rodzaje spółgłosek. A mianowicie: 1) Wybuchowe spółgłoski: B, D, G, P, T, K. Cechuje je zupełne zwarcie narzędzi, a to w dwojaki sposób, przez raptowne otwarcie, („wybuch”) zamkniętej, albo przez również raptowne zwarcie otwartej jamy ustnej. Przy B i P leży zwarcie pomiędzy […]

litery podświetlane warszawa

Spółgłoski cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Jeżeli cechą samogłosek jest niezmienność brzmienia podczas całego czasu jego trwania, a czas ten można w pewnych granicach dowolnie skracać i przedłużać (od czego zależy „długość” samogłoski), to spółgłoski znamionuje przede wszystkim ustawiczne przerywanie prądu dźwiękowego z powodu przeszkód, jakie mu stawiają podniebienie, język, usta i wargi. Dźwięku spółgłosek nie można dlatego dowolnie przedłużać. dźwięk […]

litery podświetlane warszawa

Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Narzędzia mowy naszej są trojakiego rodzaju: a) motoryczne: płuca i tchawica, organy, wytwarzające właściwą siłę popędową aparatu głosowego; b) dźwiękowe, czyli wibracyjne, wytwarzające właściwy dźwięk: krtań z wiązadłami (strunami) głosowymi, szparą głosową (głośnią) i t. zw. nagłośnią (pokrywką krtaniową, zamykającą głośnię podczas jedzenia i picia); i c) artykulacyjne, mieszczące się w właściwej sali koncertowej mowy […]

litery podświetlane warszawa

Gimnastyka mięśni

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Celem tej gimnastyki jest: 1) poprawne i nieskazitelnie czyste wymawianie głosek naszej mowy i najrozmaitszych połączeń tych głosek w sylaby; 2) wyrobienie gibkości i ruchliwości całego mechanizmu aparatu głosowego i artykulacyjnego za pomocą systematycznego i stopniowego ćwiczenia mięśni organów głosowych i artykulacyjnych. Ćwiczenia następujące ułożone są przeto w ten sposób, że zaczynają się od najłatwiejszych, […]

litery podświetlane warszawa

Spółgłoski cz. 3

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
2) Trące spółgłoski: F, W, S, Z, SZ, Ż, CH, Ś, Ź, powstają wszystkie tylko przez zbliżenie dwóch narzędzi. Prąd powietrza, przeciskając się przez wąskie otwory ze zbliżenia takiego powstałe, przez t. zw. „szczeliny szmerotwórcze”, wytwarza tarciem charakterystyczne powiewne szmery. Różnice pomiędzy temi głoskami są następujące : F i W (zarówno jak miękkie formy F’ […]

litery podświetlane warszawa

Ćwiczenia języka cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Język jest najczynniejszym i najruchliwszym z wszystkich narzędzi naszej mowy. Nie dorównują mu w tej mierze w przybliżeniu nawet inne czynne narzędzia mowy, jak wiązadła głosowe, krtań lub wargi, nie mówiąc o narzędziach biernych, jak podniebienie lub zęby. Język przede wszystkim nadaje mowie ludzkiej kształty jej właściwe, choć żadnej nie ma styczności z tonem. Można […]

litery podświetlane warszawa

Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 3

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Mięśnie, nie biorące w gimnastyce tej udziału, zanikają z czasem w organizmie: tracimy zupełnie władzą nad nimi. Akrobaci cyrkowi uprawiają gimnastyką mięśni rozmaitych organów ciała od najpierwszych lat dzieciństwa, kiedy mięśnie są jeszcze miękkie i gibkie, bo wtedy najłatwiej osiągnąć można potrzebną sprawność, podatność r elastyczność. Im później zaczęta, tym trudniejszą staje się praca. Otóż […]

litery podświetlane warszawa

litery podświetlane warszawa