litery podświetlane warszawa Archive

Gimnastyka mięśni

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Celem tej gimnastyki jest: 1) poprawne i nieskazitelnie czyste wymawianie głosek naszej mowy i najrozmaitszych połączeń tych głosek w sylaby; 2) wyrobienie gibkości i ruchliwości całego mechanizmu aparatu głosowego i artykulacyjnego za pomocą systematycznego i stopniowego ćwiczenia mięśni organów głosowych i artykulacyjnych. Ćwiczenia następujące ułożone są przeto w ten sposób, że zaczynają się od najłatwiejszych, […]

litery podświetlane warszawa

Samogłoski cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Samogłoski są właściwie muzykalnym pierwiastkiem żywej mowy. W samoistnie wypowiedzianych samogłoskach brzmi nieprzerwanie prąd dźwiękowy naszego głosu. Źródłem tego dźwięku, jedynym jego ogniskiem brzmieniotwórczym są wiązadła głosowe w krtani, zwane także strunami głosowymi, pomiędzy które przechodzi szparą (tzw. „głośnią”) prąd powietrza wydechowego, niby „smyczek” skrzypcowy, prowadzony miarowym ruchem oddechowym płuc, niby prawą ręką skrzypka. W […]

litery podświetlane warszawa

Wykształcenie słuchu

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Pierwszym staraniem nauczyciela prowadzącego ćwiczenia w wymawianiu, będzie wykształcenie słuchu. Rozwój głosu i artykulacji zależy przede wszystkim od ucha. Bez słuchu niema mowy i to do tego stopnia, że głuchota od urodzenia zawsze jest połączona z bezwzględną niemotą. Ucho jest pierwszym nauczycielem i krytykiem głosu zarówno jak wymowy. I tak, jak w nauce czytania na […]

litery podświetlane warszawa

Ćwiczenia języka cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Język jest najczynniejszym i najruchliwszym z wszystkich narzędzi naszej mowy. Nie dorównują mu w tej mierze w przybliżeniu nawet inne czynne narzędzia mowy, jak wiązadła głosowe, krtań lub wargi, nie mówiąc o narzędziach biernych, jak podniebienie lub zęby. Język przede wszystkim nadaje mowie ludzkiej kształty jej właściwe, choć żadnej nie ma styczności z tonem. Można […]

litery podświetlane warszawa

Cel i podział nauki cz. 3

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Trzeci stopień, estetyczny, polega przede wszystkim na wzruszeniach artystycznych, jakie sztuka czytania na głos, w odniesieniu zwłaszcza do poezji, wywołać powinna, i przekracza tern samem cele i zadania nauki szkolnej. Niepodobna go jednak zupełnie wyłączyć i pominąć. I przyrodnikowi, opisującemu w sposób ściśle naukowy strukturę kwiatu, godzi się wszakże zwrócić uwagę także na estetyczne i […]

litery podświetlane warszawa

Spółgłoski cz. 5

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
7) Odrębne stanowisko zajmuje spółgłoska J. Jest ona odmianą spółgłoskową samogłoski I, jest zdwojeniem niejako, względnie przedłużeniem lekkiego osobliwego szmeru, jaki przy wymówieniu I powstaje. Można go spostrzec najlepiej, wymawiając I szeptem. Wedle udziału wiązadeł głosowych dzielą się spółgłoski: a) na dźwięczne czyli głośne, przy których wymawianiu struny głosowe akustycznie drgają: b, d’, d, g, […]

litery podświetlane warszawa

Spółgłoski cz. 2

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Mamy z tego punktu widzenia, wedle funkcji działających każdym razem narzędzi, rozmaite rodzaje spółgłosek. A mianowicie: 1) Wybuchowe spółgłoski: B, D, G, P, T, K. Cechuje je zupełne zwarcie narzędzi, a to w dwojaki sposób, przez raptowne otwarcie, („wybuch”) zamkniętej, albo przez również raptowne zwarcie otwartej jamy ustnej. Przy B i P leży zwarcie pomiędzy […]

litery podświetlane warszawa

Samogłoski cz. 2

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Kształt ust przy wymawianiu samogłosek modyfikuje się w sposób następujący: U. — Zęby rozwarte, wargi przybierają kształt ryjkowaty, krtań spada. Rezonator, t. j. kanał ustny, jest przy U najdłuższy, skutkiem największego wychylenia się warg naprzód. Baczność na wytworzenie dźwięku na ustach, nie w gardle. I. — Zęby ściśnione, usta się rozszerzają, wargi cofnięte, poziomo ukształtowane, […]

litery podświetlane warszawa

Spółgłoski cz. 4

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
3) Złożone spółgłoski: C, DZ, CZ, DŻ, Ć, DŻ, – powstają przez zbliżenie narzędzi i wytworzenie szczeliny szmerotwórczej, bądź pomiędzy przednią częścią języka a przednimi zębami (C, Dz, Cz i Dż), bądź też pomiędzy średnią częścią języka a przednimi zębami (Ć i Dż). Przy C i Dz język jest plaski (tak samo jak przy S […]

litery podświetlane warszawa

Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 3

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Mięśnie, nie biorące w gimnastyce tej udziału, zanikają z czasem w organizmie: tracimy zupełnie władzą nad nimi. Akrobaci cyrkowi uprawiają gimnastyką mięśni rozmaitych organów ciała od najpierwszych lat dzieciństwa, kiedy mięśnie są jeszcze miękkie i gibkie, bo wtedy najłatwiej osiągnąć można potrzebną sprawność, podatność r elastyczność. Im później zaczęta, tym trudniejszą staje się praca. Otóż […]

litery podświetlane warszawa

litery podświetlane warszawa