meble technorattanowe Archive

Spółgłoski cz. 4

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
3) Złożone spółgłoski: C, DZ, CZ, DŻ, Ć, DŻ, – powstają przez zbliżenie narzędzi i wytworzenie szczeliny szmerotwórczej, bądź pomiędzy przednią częścią języka a przednimi zębami (C, Dz, Cz i Dż), bądź też pomiędzy średnią częścią języka a przednimi zębami (Ć i Dż). Przy C i Dz język jest plaski (tak samo jak przy S […]

meble technorattanowe

Cel i podział nauki cz. 3

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Trzeci stopień, estetyczny, polega przede wszystkim na wzruszeniach artystycznych, jakie sztuka czytania na głos, w odniesieniu zwłaszcza do poezji, wywołać powinna, i przekracza tern samem cele i zadania nauki szkolnej. Niepodobna go jednak zupełnie wyłączyć i pominąć. I przyrodnikowi, opisującemu w sposób ściśle naukowy strukturę kwiatu, godzi się wszakże zwrócić uwagę także na estetyczne i […]

meble technorattanowe

Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Narzędzia mowy naszej są trojakiego rodzaju: a) motoryczne: płuca i tchawica, organy, wytwarzające właściwą siłę popędową aparatu głosowego; b) dźwiękowe, czyli wibracyjne, wytwarzające właściwy dźwięk: krtań z wiązadłami (strunami) głosowymi, szparą głosową (głośnią) i t. zw. nagłośnią (pokrywką krtaniową, zamykającą głośnię podczas jedzenia i picia); i c) artykulacyjne, mieszczące się w właściwej sali koncertowej mowy […]

meble technorattanowe

Samogłoski cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Samogłoski są właściwie muzykalnym pierwiastkiem żywej mowy. W samoistnie wypowiedzianych samogłoskach brzmi nieprzerwanie prąd dźwiękowy naszego głosu. Źródłem tego dźwięku, jedynym jego ogniskiem brzmieniotwórczym są wiązadła głosowe w krtani, zwane także strunami głosowymi, pomiędzy które przechodzi szparą (tzw. „głośnią”) prąd powietrza wydechowego, niby „smyczek” skrzypcowy, prowadzony miarowym ruchem oddechowym płuc, niby prawą ręką skrzypka. W […]

meble technorattanowe

Spółgłoski cz. 3

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
2) Trące spółgłoski: F, W, S, Z, SZ, Ż, CH, Ś, Ź, powstają wszystkie tylko przez zbliżenie dwóch narzędzi. Prąd powietrza, przeciskając się przez wąskie otwory ze zbliżenia takiego powstałe, przez t. zw. „szczeliny szmerotwórcze”, wytwarza tarciem charakterystyczne powiewne szmery. Różnice pomiędzy temi głoskami są następujące : F i W (zarówno jak miękkie formy F’ […]

meble technorattanowe

Spółgłoski cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Jeżeli cechą samogłosek jest niezmienność brzmienia podczas całego czasu jego trwania, a czas ten można w pewnych granicach dowolnie skracać i przedłużać (od czego zależy „długość” samogłoski), to spółgłoski znamionuje przede wszystkim ustawiczne przerywanie prądu dźwiękowego z powodu przeszkód, jakie mu stawiają podniebienie, język, usta i wargi. Dźwięku spółgłosek nie można dlatego dowolnie przedłużać. dźwięk […]

meble technorattanowe

Wykształcenie słuchu

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Pierwszym staraniem nauczyciela prowadzącego ćwiczenia w wymawianiu, będzie wykształcenie słuchu. Rozwój głosu i artykulacji zależy przede wszystkim od ucha. Bez słuchu niema mowy i to do tego stopnia, że głuchota od urodzenia zawsze jest połączona z bezwzględną niemotą. Ucho jest pierwszym nauczycielem i krytykiem głosu zarówno jak wymowy. I tak, jak w nauce czytania na […]

meble technorattanowe

Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 4

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Cel tych ćwiczeń zatem ściśle jest określony: chodzi o gimnastyką mięśni narządzi mowy. Czynność to na wskróś mechaniczna. Z tego powodu znajdują się w tych ćwiczeniach także i takie połączenia, które się w żywej mowie, unikającej oczywiście najtrudniejszych kombinacji spółgłoskowych, wcale nie pojawiają. Można by zarzucić, że są one z tego powodu zbyteczne. Tak nie […]

meble technorattanowe

Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 2

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Za każdą taką zmianą idzie zmiana barwy dźwiękowej głosu, odpowiadającej całej skali uczuć i nastrojów ludzkich we wszystkich stopniach, kombinacjach i przejściach. Działanie wszystkich tych narządzi i instrumentów odbywa się za pomocą mchów mięśni. Od sprawności i podatności tych ruchów zależy więc przede wszystkim dobre wymawianie. Każda spółgłoska sama dla siebie, każda kombinacja jej z […]

meble technorattanowe

Ćwiczenia w klasie

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Ćwiczenia w wymawianiu odbywać należy w klasie w sposób następujący: Przede wszystkim nauczyciel sam przeczyta głośno i powoli jeden wiersz. Dobrze jest wypisać go na tablicy. Kilku uczniów kolejno przeczyta go za nauczycielem, przy czym nauczyciel poprawi błędy w wymawianiu. Potem cała klasa chórem razem z nauczycielem wygłosi ten wiersz. Na koniec chór powtórzy wiersz […]

meble technorattanowe

meble technorattanowe