meble technorattanowe Archive

Cel i podział nauki cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Każdy człowiek powinien, czytając na głos lub mówiąc do większej liczby słuchaczy, czytać i mówić tak, żeby go wszyscy nie tylko słyszeli i rozumieli, ale więcej jeszcze, żeby go bez wysiłku rozumieli i z przyjemnością słuchali. Wymagania te określają cele nauki czytania nagłos. Trzeba, żeby nas: słyszano, rozumiano i słuchano. Nauka czytania na głos, — […]

meble technorattanowe

Ćwiczenia w klasie

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Ćwiczenia w wymawianiu odbywać należy w klasie w sposób następujący: Przede wszystkim nauczyciel sam przeczyta głośno i powoli jeden wiersz. Dobrze jest wypisać go na tablicy. Kilku uczniów kolejno przeczyta go za nauczycielem, przy czym nauczyciel poprawi błędy w wymawianiu. Potem cała klasa chórem razem z nauczycielem wygłosi ten wiersz. Na koniec chór powtórzy wiersz […]

meble technorattanowe

Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Narzędzia mowy naszej są trojakiego rodzaju: a) motoryczne: płuca i tchawica, organy, wytwarzające właściwą siłę popędową aparatu głosowego; b) dźwiękowe, czyli wibracyjne, wytwarzające właściwy dźwięk: krtań z wiązadłami (strunami) głosowymi, szparą głosową (głośnią) i t. zw. nagłośnią (pokrywką krtaniową, zamykającą głośnię podczas jedzenia i picia); i c) artykulacyjne, mieszczące się w właściwej sali koncertowej mowy […]

meble technorattanowe

Spółgłoski cz. 2

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Mamy z tego punktu widzenia, wedle funkcji działających każdym razem narzędzi, rozmaite rodzaje spółgłosek. A mianowicie: 1) Wybuchowe spółgłoski: B, D, G, P, T, K. Cechuje je zupełne zwarcie narzędzi, a to w dwojaki sposób, przez raptowne otwarcie, („wybuch”) zamkniętej, albo przez również raptowne zwarcie otwartej jamy ustnej. Przy B i P leży zwarcie pomiędzy […]

meble technorattanowe

Samogłoski cz. 2

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Kształt ust przy wymawianiu samogłosek modyfikuje się w sposób następujący: U. — Zęby rozwarte, wargi przybierają kształt ryjkowaty, krtań spada. Rezonator, t. j. kanał ustny, jest przy U najdłuższy, skutkiem największego wychylenia się warg naprzód. Baczność na wytworzenie dźwięku na ustach, nie w gardle. I. — Zęby ściśnione, usta się rozszerzają, wargi cofnięte, poziomo ukształtowane, […]

meble technorattanowe

Spółgłoski cz. 4

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
3) Złożone spółgłoski: C, DZ, CZ, DŻ, Ć, DŻ, – powstają przez zbliżenie narzędzi i wytworzenie szczeliny szmerotwórczej, bądź pomiędzy przednią częścią języka a przednimi zębami (C, Dz, Cz i Dż), bądź też pomiędzy średnią częścią języka a przednimi zębami (Ć i Dż). Przy C i Dz język jest plaski (tak samo jak przy S […]

meble technorattanowe

Wykształcenie słuchu

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Pierwszym staraniem nauczyciela prowadzącego ćwiczenia w wymawianiu, będzie wykształcenie słuchu. Rozwój głosu i artykulacji zależy przede wszystkim od ucha. Bez słuchu niema mowy i to do tego stopnia, że głuchota od urodzenia zawsze jest połączona z bezwzględną niemotą. Ucho jest pierwszym nauczycielem i krytykiem głosu zarówno jak wymowy. I tak, jak w nauce czytania na […]

meble technorattanowe

Spółgłoski cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Jeżeli cechą samogłosek jest niezmienność brzmienia podczas całego czasu jego trwania, a czas ten można w pewnych granicach dowolnie skracać i przedłużać (od czego zależy „długość” samogłoski), to spółgłoski znamionuje przede wszystkim ustawiczne przerywanie prądu dźwiękowego z powodu przeszkód, jakie mu stawiają podniebienie, język, usta i wargi. Dźwięku spółgłosek nie można dlatego dowolnie przedłużać. dźwięk […]

meble technorattanowe

Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 4

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Cel tych ćwiczeń zatem ściśle jest określony: chodzi o gimnastyką mięśni narządzi mowy. Czynność to na wskróś mechaniczna. Z tego powodu znajdują się w tych ćwiczeniach także i takie połączenia, które się w żywej mowie, unikającej oczywiście najtrudniejszych kombinacji spółgłoskowych, wcale nie pojawiają. Można by zarzucić, że są one z tego powodu zbyteczne. Tak nie […]

meble technorattanowe

Spółgłoski cz. 5

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
7) Odrębne stanowisko zajmuje spółgłoska J. Jest ona odmianą spółgłoskową samogłoski I, jest zdwojeniem niejako, względnie przedłużeniem lekkiego osobliwego szmeru, jaki przy wymówieniu I powstaje. Można go spostrzec najlepiej, wymawiając I szeptem. Wedle udziału wiązadeł głosowych dzielą się spółgłoski: a) na dźwięczne czyli głośne, przy których wymawianiu struny głosowe akustycznie drgają: b, d’, d, g, […]

meble technorattanowe

meble technorattanowe