rury okrągłe z miedzi Archive

Gimnastyka mięśni

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Celem tej gimnastyki jest: 1) poprawne i nieskazitelnie czyste wymawianie głosek naszej mowy i najrozmaitszych połączeń tych głosek w sylaby; 2) wyrobienie gibkości i ruchliwości całego mechanizmu aparatu głosowego i artykulacyjnego za pomocą systematycznego i stopniowego ćwiczenia mięśni organów głosowych i artykulacyjnych. Ćwiczenia następujące ułożone są przeto w ten sposób, że zaczynają się od najłatwiejszych, […]

rury okrągłe z miedzi

Ćwiczenia w klasie

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Ćwiczenia w wymawianiu odbywać należy w klasie w sposób następujący: Przede wszystkim nauczyciel sam przeczyta głośno i powoli jeden wiersz. Dobrze jest wypisać go na tablicy. Kilku uczniów kolejno przeczyta go za nauczycielem, przy czym nauczyciel poprawi błędy w wymawianiu. Potem cała klasa chórem razem z nauczycielem wygłosi ten wiersz. Na koniec chór powtórzy wiersz […]

rury okrągłe z miedzi

Cel i podział nauki cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Każdy człowiek powinien, czytając na głos lub mówiąc do większej liczby słuchaczy, czytać i mówić tak, żeby go wszyscy nie tylko słyszeli i rozumieli, ale więcej jeszcze, żeby go bez wysiłku rozumieli i z przyjemnością słuchali. Wymagania te określają cele nauki czytania nagłos. Trzeba, żeby nas: słyszano, rozumiano i słuchano. Nauka czytania na głos, — […]

rury okrągłe z miedzi

Cel i podział nauki cz. 2

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Człowiek wyrywa narzędziom swym cielesnym popędem duszy swojej dźwięk artykułowany, podstawę i istotę wszelkiego mówienia. Dźwięk artykułowany, stojący pomiędzy krzykiem zwierzęcym z jednej a tonem muzycznym z drugiej strony, posiada dwie znamienne cechy: 1) ostro odgraniczoną jednolitość a 2) zdolność łączenia się z wszystkimi innymi dźwiękami artykułowanymi. Cechy te sprzeczne są poniekąd ze sobą. Zadaniem […]

rury okrągłe z miedzi

Narzędzia głosowe i artykulacyjne cz. 4

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Cel tych ćwiczeń zatem ściśle jest określony: chodzi o gimnastyką mięśni narządzi mowy. Czynność to na wskróś mechaniczna. Z tego powodu znajdują się w tych ćwiczeniach także i takie połączenia, które się w żywej mowie, unikającej oczywiście najtrudniejszych kombinacji spółgłoskowych, wcale nie pojawiają. Można by zarzucić, że są one z tego powodu zbyteczne. Tak nie […]

rury okrągłe z miedzi

Spółgłoski cz. 5

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
7) Odrębne stanowisko zajmuje spółgłoska J. Jest ona odmianą spółgłoskową samogłoski I, jest zdwojeniem niejako, względnie przedłużeniem lekkiego osobliwego szmeru, jaki przy wymówieniu I powstaje. Można go spostrzec najlepiej, wymawiając I szeptem. Wedle udziału wiązadeł głosowych dzielą się spółgłoski: a) na dźwięczne czyli głośne, przy których wymawianiu struny głosowe akustycznie drgają: b, d’, d, g, […]

rury okrągłe z miedzi

Spółgłoski cz. 4

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
3) Złożone spółgłoski: C, DZ, CZ, DŻ, Ć, DŻ, – powstają przez zbliżenie narzędzi i wytworzenie szczeliny szmerotwórczej, bądź pomiędzy przednią częścią języka a przednimi zębami (C, Dz, Cz i Dż), bądź też pomiędzy średnią częścią języka a przednimi zębami (Ć i Dż). Przy C i Dz język jest plaski (tak samo jak przy S […]

rury okrągłe z miedzi

Samogłoski cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Samogłoski są właściwie muzykalnym pierwiastkiem żywej mowy. W samoistnie wypowiedzianych samogłoskach brzmi nieprzerwanie prąd dźwiękowy naszego głosu. Źródłem tego dźwięku, jedynym jego ogniskiem brzmieniotwórczym są wiązadła głosowe w krtani, zwane także strunami głosowymi, pomiędzy które przechodzi szparą (tzw. „głośnią”) prąd powietrza wydechowego, niby „smyczek” skrzypcowy, prowadzony miarowym ruchem oddechowym płuc, niby prawą ręką skrzypka. W […]

rury okrągłe z miedzi

Spółgłoski cz. 1

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Jeżeli cechą samogłosek jest niezmienność brzmienia podczas całego czasu jego trwania, a czas ten można w pewnych granicach dowolnie skracać i przedłużać (od czego zależy „długość” samogłoski), to spółgłoski znamionuje przede wszystkim ustawiczne przerywanie prądu dźwiękowego z powodu przeszkód, jakie mu stawiają podniebienie, język, usta i wargi. Dźwięku spółgłosek nie można dlatego dowolnie przedłużać. dźwięk […]

rury okrągłe z miedzi

Wykształcenie słuchu

Autor: | Kategoria: O nauce czytania Brak komentarzy
Pierwszym staraniem nauczyciela prowadzącego ćwiczenia w wymawianiu, będzie wykształcenie słuchu. Rozwój głosu i artykulacji zależy przede wszystkim od ucha. Bez słuchu niema mowy i to do tego stopnia, że głuchota od urodzenia zawsze jest połączona z bezwzględną niemotą. Ucho jest pierwszym nauczycielem i krytykiem głosu zarówno jak wymowy. I tak, jak w nauce czytania na […]

rury okrągłe z miedzi

rury okrągłe z miedzi